در زبان ترکى 9 نوع گریه کردن داریم: آغلاماق، زیرلاماق، سیزلاماق، سیزیلداماق، اینله مک،‌ زاریماق، هؤکورتمک، ایچین چالماق، وییلداماق.

 

 

دکتر صابر مقدم که پزشک فارس زبان و مشهورى در تبریز است می گفت:اوایل آمدنم به تبریز مریضى داشتم که مى گفت: "معدم گؤینییر". گفتم: "درد میکنه؟" گفت: "یوخ آغریمیر، گؤینییر!" و من بعدها فهمیدم که ترکها به زخم معده گؤینه مک مى گویند به درد عصبى معده آغریماق مى گویند و به التهاب معده سانجى مى گویند. یعنى من بدون آندوسکوپى مى توانم دارو تجویز کنم! چون زبانشان انواع درد کردن را تجزیه تحلیل مى کند!

 

 

"ویژگی ﻫﺎﯼ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﮐﯽ" ﺍعضای ابتدایی گوارش ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﮐﯽ با ﺣﺮﻑ "د" شروع ﺷﺪﻩاند: ﺩﯾﻞ‏(ﺯﺑﺎﻥ‏) ﺩﻭﺩﺍﻕ‏(ﻟﺐ‏) ﺩﺍﻣﺎﻕ‏(ﮐﺎﻡ‏) ﺩﯾﺶ‏(ﺩﻧﺪﺍﻥ‏) ﺩﯾﻤﺪﯾﮏ‏(ﻣﻨﻘﺎﺭ‏)

 

 

ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺣﺮﻑ "ﻕ" : ﻗﯿﭻ‏(ﭘﺎ‏) ﻗﻮﻝ‏(ﺩﺳﺖ‏) ﻗﺎﻧﺎﺩ‏(ﺑﺎﻝ‏) ﻗﻮﯾﺮﻭﻕ‏(ﺩﻡ‏) ﻗﺎﺭﻭﻥ‏(ﺷﮑﻢ‏) ﻗﻮﻻﻕ‏(ﮔﻮﺵ‏)

 

 

ﺍعضای ﭼﺸﻢ ﺑﺎ "گ" : گؤﺯ‏(ﭼﺸﻢ‏) ﮔﺎﺵ‏(ﺍﺑﺮﻭ‏) ﮔﯿﻠﻪ‏(ﻋﻨﺒﯿﻪ‏) ﮔﯿرپیک‏(ﻣﮋﻩ‏)

 

 

ﺍﺯ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮ ﺗﺎ ﮐﻤﺮ ﺑﺎ "ﺏ" : ﺑﺎﺵ‏(ﺳﺮ‏) ﺑﻮﯾﻨﻮﺯ‏(ﺷﺎﺥ‏) ﺑﻮﯾﻮﻥ‏(ﮔﺮﺩﻥ‏) ﺑﺌﻞ‏(ﮐﻤﺮ‏) ﺑﻮﺧﻮﻥ‏(ﭘﺸﺖ‏) ﺑﻮﺭﮎ‏(ﻗﻠﻮﻩ‏) ﺑﺎﺭﺳﺎﻕ‏(ﺭﻭﺩﻩ‏)

 

 

ﺷﺎﯾﺪ ﺣﺘﯽ بؤﺭﮎ‏(ﮐﻼﻩ‏) ﻭ ﺑﺎﺷﻤﺎﻕ‏(ﮐﻔﺶ‏) ﮐﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻮﯼ ﺑﺪﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ میپوﺷﺎﻧﻨﺪ, ﺍﺯ ﺭﻭﯼ این ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑﻮﺩﻩ؛ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﺗﯿﺰ دارای زاویه با "د" : ﺩﯾﺮﻧﺎﻕ‏(ﻧﺎﺧﻦ‏) ﺩﯾﺰ‏(ﺯﺍﻧﻮ‏) ﺩﯾﺮﺳﮏ‏(ﺁﺭﻧﺞ‏) ﺩﺍﺑﺎﻥ‏(ﭘﺎﺷﻨﻪ‏)

 

 

وقتی میگن زبان ترکی جز سه زبان برتر و باقاعده دنیاست به این میگن؛

اتاق

اتاق+لار

اتاق+لار+دا

اتاق+لار+دا+کی

اتاق+لار+دا+کی+لار

اتاق+لار+دا+کی+لار+دان

اتاق+لار+دا+کی+لار+دان+بیری

اتاق+لار+دا+کی+لار+دان+بیری+نی

اتاق+لار+دا+کی+لار+دان+بیری+نی+گتیر

تــرکى هنـــر است

 

1-زبان ترکى سومین زبان زنده و توانمند دنیاست

 

2- زبان ترکى 500 میلیون متکلم در جهان دارد

 

3- زبان ترکى 7200 سال قدمت دارد

 

4- زبان ترکى 100/000 واژه ى اصیل دارد

 

5- زبان ترکى 3500 فعل اصلى دارد

 

6- زبان ترکى 24/000 فعل غیر اصیل دارد

 

7- زبان ترکى 46 زمان فعلى دارد

 

8- 100% کلمات زبان ترکى ریشه دارند

 

9- زبان ترکى زبان اکثریت مردم ایران است

 

10- زبان ترکى داراى 9 آوا است

 

11- زبان ترکى بعنوان زبان بین المللى در جهان به ثبت رسیده است

 

12- زبان ترکى بعنوان شاهکار زبان ها و ادبیات بشرى شناخته شده است

 

13- از زبان ترکى براى ارسال دیتاهاى رادارهاى جهان استفاده مى کنند

 

14- زبان ترکى را بعنوان زبان استاندارد یونسکو در اروپا و آمریکا مى شناسند

 

15- زبان ترکى داراى 450/000 عنوان کتاب در جهان است

 

16- زبان ترکى صاحب اولین دومین و سومین خط بشرى در جهان است

 

یکی بهم گفت ترکی یادم بده گفتم باشه

دوز یعنی نمک

دوز یعنی درست

دوز یعنی بچین

دوز یعنی خوک

دوز یعنی صبرکن

لبخندی زد وگفت اینو نمی توانم یکی دیگه بگو گفتم باشه:

اوزوم یعنی خودم

اوزوم یعنی صورتم

اوزوم یعنی شناکنم

اوزوم یعنی جداکنم

اوزوم یعنی انگور

گفت : اینم نمی توانم بنویس بده از رویش بخوانم.گفتم باشه نوشتم :کتی گِتدی کُتی گُتدی گیدی گتدی چست؟ گفت یعنی چی ؟؟؟

گفتم یعنی: دهاتی رفت کت رو برداشت و پوشید و رفت.

 

اندر عجایب زبان ترکی… فعل ” چیخدیم

کنکوردان چیخدیم(قبول شدم)

پله دن چیخدیم(بالا رفتم)

حسابیندان چیخدیم(کسر کردم)

اداره دن چیخدیم(خارج شدم)

بکارچیلیغدان چیخدیم (از بیکاری درآمدم)

 

پ.ن: وااو جالبه نه؟؟؟ من ازوم تعجوب الدیم😂😁کدوماشو نفهمیدین بگین بگم براتون..